درباره ی وبلاک
محمدطاها رحمانی در رشته رسانه و فضای مجازی و گرایش وبلاگ توانست در این فراخوان ملی رتبه اول کشوری را کسب کند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش با اعلام این خبر گفت:
در این دوره از رقابتهای فراخوان ملی پرسش مهر 19 که با حضور بیش از 2 میلیون نفر رشته شرکتکننده در سطح کشور برگزار شد، 250 نفر از دانشآموزان و معلمان سراسر کشور بهعنوان رتبههای برگزیده فراخوان انتخاب شدند. تعداد دانشآموزان منتخب 120 نفر و تعداد فرهنگیان منتخب 130 نفر است. به گزارش معاونت رسانه و ارتباطات آموزشوپرورش ، علیرضا کاظمی، با اشاره به اهمیت این فراخوان اظهار کرد: در نوزدهمین فراخوان ملی پرسش مهر ریاست جمهوری که در سال تحصیلی جاری برگزار شد ، پرسش ریاست جمهوری در اولین روز مهرماه طرح، و دانشآموزان و معلمان در 20 رشته و گرایش مختلف آثار خود را به دبیرخانه این مسابقات در سطح نواحی و شهرستانها ارائه کردند. وی ادامه داد: در این فراخوان آثار برگزیدگان مرحله منطقه و شهرستان به دبیرخانههای استانی ارسال و پس از ارزیابی در این مرحله، برترینها به دبیرخانه کشوری تحویل میشود. کاظمی از مشارکت بیش از دو میلیون نفر در این فراخوان خبر داد و تصریح کرد: در سال جاری تحصیلی از بین تعداد شرکتکننده در مرحله آموزشگاه، پس از برگزاری مراحل ارزیابی منطقهای و استانی، حدود 5 هزار اثر منتخب از استانها به دبیرخانه کشوری ارسال شد. وی افزود: در پایان این مسابقات 252 نفر از دانشآموزان و معلمان بهعنوان برگزیدگان نهایی انتخاب و در مرحله کشوری در 11 تیرماه 98 از آنها تجلیل میشود. معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش سؤال رئیسجمهور در نوزدهمین دوره فراخوان پرسش مهر را مهارتآموزی عنوان و اعلام کرد: در این فراخوان، رئیسجمهور از دانشآموزان سؤال کردند: «در سال گذشته چه مهارتهایی را در مدرسه آموختید و چه انتظاراتی در این زمینهدارید. دانشآموزان پاسخ دهند که چه کسی و کدام معلم بیشتر به آنان در زمینه مهارتآموزی کمک کرد و به نظر آنان کدام مهارتها بیشتر برای آینده زندگی آنان مفید بوده و به کار میآید.» وی خاطرنشان کرد: در جشنواره امسال دانشآموزان و معلمان در رشتهها و گرایشهای مختلفی از جمله؛ بخش فرهنگی با زیرمجموعه رشتههای ادبی (سخنوری، شعر و داستان کوتاه)، رسانه و فضای مجازی(وبنوشت)، و در بخش هنری با زیرمجموعههای هنرهای دستی و تجسمی، گرافیک (تصویرسازی، پوستر و عکاسی)، طراحی، نقاشی و خوشنویسی(نستعلیق، شکستهنستعلیق، نسخ و ثلث)، نقاشیخط و در بخش هنرهای نمایشی و فیلم کوتاه (مستند، داستانی و پویانمایی)، نمایشنامهنویسی (ویژه فرهنگیان) و هنرهای آوایی (سرود همگانی تلفیقی و سرود همگانی محلی) به ارائه اثر در این فراخوان پرداختند. وی در پایان اضافه کرد: با هماهنگی بهعملآمده با صندوق کارآفرینی امید وابسته به نهاد ریاست جمهوری تسهیلات 10 میلیون تومانی برای رتبههای اول و7 میلیون تومانی برای رتبههای دوم و5 میلیون تومانی برای رتبههای سوم اختصاص مییابد.
عنوان مقاله: بررسي تاثير آموزش مهارت هاي زندگي بر خلاقيت دانش آموزان
|
چکیده: زمينه: امروزه، خلاقيت يکي موضوعات مهم و کانون توجه صاحب نظران حوزه آموزش وپرورش است. پرورش خلاقيت در دانش آموزان در چارچوب برنامه هاي درسي و حتي فوق برنامه از اهداف مدارس و نهادهاي تربيتي است. |
منبع:sid.ir
عنوان مقاله:مهارتهاي اجتماعي و مشكلات رفتار كودكان پيش دبستاني ايراني
نویسنده:عبدي بهشته
چکیده:
با هدف اندازه گيري مهارتهاي اجتماعي، مشکلات دروني سازي شده و مشکلات بروني سازي شده براساس تفاوتهاي جنس در کودکان، والدين (n=1001) و مربيان 518 (n=284)دختر و 483 پسر (3 تا 5 ساله)، به فرمهاي والد و مربي نظام رتبه گذاري مهارتهاي اجتماعي (گرشام و اليوت، 1990) پاسخ دادند. نتايج تحليل واريانس چند متغيري نشان دادند که بر حسب رتبه گذاري والدين و مربيان، در زير مقياسهاي مهارتهاي اجتماعي (همياري، خودمهارگري و مسووليت پذيري) و مشکلات دروني سازي شده (غمگيني، افسردگي و تنهايي) دختران رتبه هاي بالاتر از پسران به دست آوردند. پسران در مقايسه با دختران، رتبه هاي بالاتري در زيرمقياس مشکلات بروني سازي شده (پرخاشگري، مهار ضعيف خلق و بحث با ديگران) کسب کردند. رتبه گذاري والدين براي نمره هاي جرات ورزي در دختران و پسران تفاوت معناداري را نشان نداد.
منبع:www.sid.ir
عنوان مقاله:
بررسي ميزان دستيابي نوجوانان ايراني به مهارت هاي زندگي
|
چکیده:
امروزه علي رغم تغييرات عميق فرهنگي و تغيير در شيوه هاي زندگي، بسياري از افراد خصوصا نوجوانان فاقد توانمندي ها و مهارت هاي لازم و اساسي براي رويارويي با مشکلات پيش رو هستند. يادگيري مهارت هاي زندگي، افراد را براي مواجهه موثر با مسايل و چالش هاي زندگي و غلبه بر تنش ها و نيز بروز رفتارهاي سازگارانه آماده مي کند. يادگيري مهارت هاي زندگي توسط نوجوانان به دليل تغييرات خاص سني آنان ويژگي هاي مربوط به آن داراي اهميت و ضرورت ويژه اي است. لذا اين تحقيق به دنبال اين بوده است که نوجوانان ايراني چه ميزان به مهارت هاي زندگي دست يافته اند.
جامعه آماري تحقيق، دانش آموزان راهنمايي تحصيلي کل کشور و نمونه آماري 940 نفر بوده است که به روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي از 18 شهر مربوط به 6 استان کشور انتخاب شدند. نتايج اجراي پرسشنامه محقق ساخته نشان داد که تقريبا در همه مقوله هاي مربوط به مهارت هاي زندگي ميزان دستيابي نوجوانان کمتر از شاخص متوسط است و در بسياري از مقوله ها بين ميزان دستيابي نوجوانان دختر و پسر تفاوت معني داري وجود ندارد؛ و بطور کلي نظام تعليم و تربيت عمومي کشور در دستيابي به اهداف مربوط به آموزش مهارت هاي زندگي موفق نبوده است.
منبع:sid.ir
عنوان نشریه: مهارت آموزي : زمستان 1391 , دوره 1 , شماره 2 ; از صفحه 103 تا صفحه 122 . |
عنوان مقاله: بررسي نقش مهارت آموزي در توانمندسازي نيروي انساني |
نویسندگان: ميرزامحمدي محمدحسن*, فتحي محمد, نديرخانلو سميرا |
* دانشگاه شاهد |
چکیده:
با عنايت به مشکلات گريبان گير جامعه در بخش اقتصاد و اشتغال و همچنين سياست ها و استراتژي هاي کلان کشور در قالب چشم انداز 20 ساله و برنامه پنجم توسعه، عطف توجه و تمرکز بر راهکارهاي ريشه اي، اساسي و اثربخش ضرورتي اجتناب ناپذير است. توانمندسازي نيروي انساني از طريق آموزش مهارت هاي شغلي و تخصصي، در راستاي ترغيب و توسعه کارآفريني، به ويژه در مراکز آموزش مهارتي، يکي از اين راهکارهاي اساسي محسوب مي شود که مي تواند به عرضه نيروي انساني توانمند و کارآفرين و در نهايت کاهش مشکلات اقتصادي و اشتغال و همچنين افزايش بهره وري و کارايي شاغلين بخش هاي مختلف منجر شود. گام هاي اوليه اجرايي کردن اين راهکار با شکل گيري نظام جامع مهارت و فناوري و تصويب و ابلاغ آئين نامه نظام آموزش مهارت و فناوري، برداشته شده است. |
منبع:www.sid.ir
عنوان مقاله: بررسي تاثير آموزش مهارت هاي زندگي بر سلامت روان و عزت نفس دانش آموزان دختر پايه پنجم مقطع ابتدايي |
نویسندگان: مومني مهمويي حسين, تيموري سعيد, رحمان پور محمد |
چکیده: هدف اصلي اين پژوهش بررسي تاثير آموزش مهارت هاي زندگي بر سلامت روان و عزت نفس دانش آموزان دختر پايه پنجم مقطع ابتدايي بود. جامعه آماري کليه دانش آموزان دختر پايه پنجم مقطع ابتدايي شهرستان رشتخوار در سال تحصيلي 89-88 بود. که تعداد 60 دانش آموز دختر به شيوه تصادفي ساده انتخاب شدند و در دو گروه آزمايش و کنترل (هر گروه 30 نفر) قرار گرفتند. پژوهش حاضر، نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزارهاي پژوهش بر آزمون سلامت روان گلدبرگ، آزمون عزت نفس کوپر اسميت و راهنماي عملي آموزش مهارت هاي زندگي مشتمل بود. در روش تجزيه و تحليل داده ها، از آزمون آماري t گروه هاي مستقل، استفاده شده است. نتايج نشان داد که: آموزش مهارت هاي زندگي، سلامت روان دانش آموزان و عزت نفس آنها را بهبود مي بخشد. تاثير آموزش مهارت هاي زندگي بر نشانه هاي جسماني و اضطراب و بي خوابي معنادار بوده است، اما بر نارسا کنش وري اجتماعي و افسردگي معنادار نبوده است. تاثير آموزش مهارت هاي زندگي بر عزت نفس کلي، عزت نفس اجتماعي و عزت نفس تحصيلي معنادار بوده است. اما بر عزت نفس خانوادگي معنادار نبوده است. منبع:www.sid.ir با کلیک بر روی "بارگیری متن کامل" PDF کامل مقاله را دریافت کنید. |
عنوان مقاله: ارزيابي مدل فعاليت هاي يادگيري خلاقيت محور در دانش آموزان مدارس ابتدايي شهرستان ساوه |
نویسندگان: محمدداوودي اميرحسين*, مقيمي معصومه |
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد ساوه |
چکیده:
هدف از اين پژوهش، ارزيابي مدل فعاليت هاي يادگيري خلاقيت محور در دانش آموزان مدارس ابتدايي شهرستان ساوه مي باشد. اين مدل بر سه بعد کلي شناختي، عاطفي و فراشناختي تکيه دارد. جامعه آماري پژوهش، تمامي دانش آموزان مقطع ابتدايي شهرستان ساوه است، که در سال تحصيلي 90-89 مشغول به تحصيل مي باشند. بر اساس روش نمونه گيري خوشه اي تک مرحله اي 46 نفر از دانش آموزان پسر مقطع ابتدايي (23 نفر کنترل، 23 نفر آزمايش) انتخاب شدند. اين پژوهش به صورت شبه آزمايشي در قالب طرح پيش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. ابزار پژوهش شامل آزمون تصويري تفکر خلاق تورنس فرم B و مشاهده رفتار دانش آموزان بود. پايايي فرم B از راه باز آزمايي در طي دو هفته با ضريب پايايي 0.87 تاييد شد و پايايي مشاهده از راه ميانگين گرفتن بين مشاهده سه نفر، با ضريب پايايي 0.85 مورد تاييد قرار گرفت و روايي آنها به وسيله متخصصين تاييد شد. داده هاي پژوهش با استفاده از آمار توصيفي و استنباطي شامل ميانگين، انحراف استاندارد و آزمون کوواريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج حاصل از تجزيه و تحليل داده ها نشان داد که آموزش مهارت هاي يادگيري بر مهارت هاي شناختي، مهارت هاي عاطفي و مهارت هاي فراشناختي تاثير معني داري داشت. در نهايت تاثيرمعني داري بين مهارت هاي يادگيري و خلاقيت وجود داشت. منبع:www.sid.ir |