درباره ی وبلاک
عنوان مقاله: ارزيابي مدل فعاليت هاي يادگيري خلاقيت محور در دانش آموزان مدارس ابتدايي شهرستان ساوه |
نویسندگان: محمدداوودي اميرحسين*, مقيمي معصومه |
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد ساوه |
چکیده:
هدف از اين پژوهش، ارزيابي مدل فعاليت هاي يادگيري خلاقيت محور در دانش آموزان مدارس ابتدايي شهرستان ساوه مي باشد. اين مدل بر سه بعد کلي شناختي، عاطفي و فراشناختي تکيه دارد. جامعه آماري پژوهش، تمامي دانش آموزان مقطع ابتدايي شهرستان ساوه است، که در سال تحصيلي 90-89 مشغول به تحصيل مي باشند. بر اساس روش نمونه گيري خوشه اي تک مرحله اي 46 نفر از دانش آموزان پسر مقطع ابتدايي (23 نفر کنترل، 23 نفر آزمايش) انتخاب شدند. اين پژوهش به صورت شبه آزمايشي در قالب طرح پيش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. ابزار پژوهش شامل آزمون تصويري تفکر خلاق تورنس فرم B و مشاهده رفتار دانش آموزان بود. پايايي فرم B از راه باز آزمايي در طي دو هفته با ضريب پايايي 0.87 تاييد شد و پايايي مشاهده از راه ميانگين گرفتن بين مشاهده سه نفر، با ضريب پايايي 0.85 مورد تاييد قرار گرفت و روايي آنها به وسيله متخصصين تاييد شد. داده هاي پژوهش با استفاده از آمار توصيفي و استنباطي شامل ميانگين، انحراف استاندارد و آزمون کوواريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج حاصل از تجزيه و تحليل داده ها نشان داد که آموزش مهارت هاي يادگيري بر مهارت هاي شناختي، مهارت هاي عاطفي و مهارت هاي فراشناختي تاثير معني داري داشت. در نهايت تاثيرمعني داري بين مهارت هاي يادگيري و خلاقيت وجود داشت. منبع:www.sid.ir |